Om marktrelevantie te behouden, moeten organisaties zich continu aanpassen. Strategische plannen die jaren vooruit blikken, voldoen daarbij niet meer: wendbaarheid is essentieel om te overleven als bedrijf. Adoptie van nieuwe technologie krijgt vaak een prominente plek in een digitale strategie. Maar de business moet hier naadloos op aansluiten, anders zijn ook de meest weldoordachte strategieën tot mislukken gedoemd.

Organisaties moeten hun focus op de ontwikkeling van een digitale strategie deels verleggen naar het integreren van ‘digitaal’ in hun DNA. Processen en werkwijzen moeten op de helling en ingrijpend aangepast: bedrijven moeten transformeren in een high-performance digital organisation (HPDO).

Twee Nederlandse organisaties die dit transformatieproces succesvol hebben doorlopen zijn Randstad en AkzoNobel. Diepte-interviews door prof. dr. Erik Beulen (Universiteit Tilburg en TIAS Business School) met René Steenvoorden (CDO/CIO Randstad) en Aloys Kregting (CIO AkzoNobel) hebben geleid tot input voor een whitepaper over HPDO’s.

Aangevuld met een serie rondetafelgesprekken, enquêtes en onderzoek, zet Erik uiteen wat een high-performance digital organisation is, welke bedrijven in de voorhoede zitten, en hoe je daar kunt komen.