Een CDO die verder denkt dan data heeft heel wat op zijn of haar bord: de organisatie op één lijn krijgen. De business drivers laten aansluiten op de data. Verandering managen. Een roadmap uitstippelen. En data governance strategisch inzetten. Hoe zorg je ervoor dat je je niet verslikt?

Wat is eigenlijk de missie van de CDO? Abstract gezien gaat het om het transformeren van ruwe data in een concurrentievoordeel. Concreter: data zó inzetten dat deze innovatie mogelijk maakt, het verbeteren van de klantervaring, informatie en inzichten leveren waarop collega-CxO’s hun beslissingen kunnen baseren, en aan wettelijke vereisten inzake beveiliging en gegevensbescherming voldoen.

Daarbij komt meer kijken dan data en techniek. Diplomatie is een belangrijk gereedschap, want een CDO heeft niet de middelen noch de autoriteit om de bovenstaande zaken in zijn of haar eentje voor elkaar te krijgen. Hechte samenwerking en medewerkers warm maken voor verandering zijn minstens even belangrijk.

Wil je hierover meer weten, download dan onze whitepaper.